Wady i zalety nawierzchni w ogrodach
15 grudnia 2016
Wady i zalety nawierzchni w ogrodach
Wady i zalety nawierzchni w ogrodach mogą być ważnym wyznacznikiem wyboru. Ciągi komunikacyjne w ogrodach są niesłychanie ważnym elementem kompozycji. Pozwalają przemieszczać się w wygodny i sprawny sposób między poszczególnymi częściami ogrodu oraz maja wartość dekoracyjna i uatrakcyjniają roślinność znajdującą się w ich otoczeniu , pod warunkiem właściwego dobrania materiału i wykonania. Mogą być prowadzone wzdłuż prostych obrzeży jak i półkulistych , łukowatych, meandrowych. Wszystko zależy od charakteru ogrodu jak i jego struktury. Odpowiednio zaprojektowane ciągi komunikacyjne harmonizują idealnie z otoczeniem i są atrakcyjne wizualnie. Bardzo istotne jest tworzywo z którego wykonane są ścieżki i drogi , jak i place. Poniżej przedstawie wady i zalety poszczególnych rozwiązań:
- nawierzchnia żwirowa – jest naturalna i estetyczna. Ładnie komponuje się z otoczeniem. Mimo to wymaga ciągłej pielęgnacji związanej z wyrywaniem chwastów, uzupełnianiem ubytków oraz kruszeniem ziaren.
- nawierzchnia drewniana – wygląda naturalnie i szlachetnie. Pięknie harmonizuje z roślinami oraz jest trwała, o ile jest wykonana z twardego drewna np. dębu. Potrafi być jednak śliska i przy wykonaniu ze słabszego drewna – mało trwała.
- nawierzchnia z elementów ceramicznych – jest trwała, mało nasiąkliwa i trwała. Niestety jednak wykonana np. z cegły budowlanej, szybko ulega niszczeniu i jest nasiąkliwa.
- kamienia- jest ona najbardziej znana i klasyczna. Mamy do dyspozycji różne barwy kamienia : białe, kremowe, szare…. Kamień jest symbolem w japońskich ogrodach nieprzemijalności, trwałości i taki potrafi być. Przykładowo przy użyciu jako materiału budulcowego ciągu komunikacyjnego takich tworzyw jak : granit, sjenit, bazalt – mamy pewność uzyskania trwałego , mrozoodpornego i odpornego na ścieranie szlaku komunikacji wewnątrz działkowej. Jednak jeśli zastosujemy piaskowce czy wapienie , nie pocieszymy się zbyt długo pierwotnym wyglądem ścieżki czy drogi lub placu. Co więcej są to materiały często śliskie i niebezpieczne.
- nawierzchnia betonowa i asfaltowa – to chyba najpowszechniejsze obecnie nawierzchnie. Ich zaletą są dowolne kształty, kolor i łatwość w tworzeniu. Są obecnie nawet krążki imitujące plastry drzewa. Są jednak mniej trwały w stosunku choćby do kamienia.